loading...
ضد تحریم
ایمان مطهری بازدید : 4 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

وزیر نفت با اظهار امیدواری از ادامه روند مثبت مذاکرات استانبول گفت كه نحوه برخورد اروپا با ایران در اجلاس بغداد برای بازار نفت بسیار تعیین کننده است. 
به گزارش خبرنگار ما، مهندس رستم قاسمی در نشستی خبری در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره تاثیر برگزاری اجلاس بعدی گروه ۱+۵ در بغداد در تحریم نفت ایران گفت: امیدواریم روند مذاکرات بغداد مانند روند مذاکرات استانبول باشد و در صورتی که تحریم نفت ایران از سوی اروپا لغو نشود، حتما تاثیرهای مهمی در بازار به ویژه در تامین امنیت انرژی خواهد گذاشت که قیمت ها هم متاثر از این روند خواهد شد، ولی میزان این تغییرات قابل پیش بینی نیست. 
وی تصریح کرد: منتظر خبرهای خوش آینده هستیم و نحوه برخورد اروپا با ایران در اجلاس بغداد برای بازار نفت بسیار تعیین کننده است.وزیر نفت با بیان این که در چند ماه گذشته تنها با انتشار اخبار تحریم صادرات نفت ایران، قیمت نفت ۱۸ درصد افزایش یافت، افزود: با این که در چند ماه گذشته خبر تحریم فروش نفت ایران اعلام شده بود، ولی هنوز خیلی از اروپایی ها از ایران نفت خریداری می کنند. 
قاسمی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات ۱+۵ در بغداد، نتایج مثبتی برای دو طرف داشته باشد؛ در غیر این صورت قطعا در بازار انرژی تاثیر جدی به وجود خواهد آمد. 

شل در تلاش برای پرداخت بدهی خود به ایران است 
وی درباره بدهی شرکت نفتی شل به ایران و تصمیم ایران برای ادامه فروش نفت به این شرکت گفت: مدتی است که فروش نفت به شرکت شل به دلیل مسائل مختلف قطع شده است ولی مبلغی از این شرکت برای فروش نفت طلب داریم که آنها تلاش می کنند بدهی خود را پرداخت کنند. 
مهندس رستم قاسمی همچنین درباره روند صادرات نفت به یونان گفت: از سوی این کشور مشکلاتی در زمینه پرداخت پول اعلام شده که هم اکنون این پول در حال پرداخت است، ولی صادرات نفت به یونان به طور رسمی قطع نشده است. وی گفت: تنها یونان و شرکت شل به ایران بدهی نفتی دارند و مابقی مشتریان پول خود را پرداخت می کنند. 
وزیر نفت تاکید کرد: صادرات نفت به کشورهای انگلیس و فرانسه به طور رسمی قطع شده است ولی صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد. 
قاسمی با بیان این که برخی قراردادهای صادرات نفت تمدید شده و برخی در حال مذاکره است، درباره میزان فعلی صادرات نفت خام کشور تاکید کرد: هیچ گونه کاهش صادرات نفت نداشته ایم و هم اکنون به میزان گذشته نفت صادر می کنیم.وی درباره ساخت مخازن زیرزمینی ذخیره سازی استراتژیک نفت خام در کشور گفت: ضروری است هر کشوری برای ذخیره سازی استراتژیک نفت خود برنامه ریزی کند و مخازن ذخیره سازی موجود در کشور کافی نیست؛ بنابراین تصمیم داریم با ساخت این مخازن، ظرفیت ذخیره سازی را افزایش دهیم که برنامه ریزی آن در حال انجام است. 
وزیر نفت با تاکید بر این که مشتریان نفت ایران زیاد هستند، گفت: قراردادهای جدیدی با مشتریان جدید بسته شده است و حتی در صورتی که اروپا نفت ایران را خریداری نکند، قراردادهای جدیدی بسته می شود و مشکلی در زمینه صادرات نفت نداریم. 

امضای ۱۰ قرارداد توسعه میدان ها در ۶ ماه دوم سال گذشته 
وزیر نفت از اجرایی شدن ۱۰ قرارداد توسعه میدان های نفت گاز که در ۶ ماه دوم سال گذشته قراردادشان امضا شده بود خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این میدان ها از جمله میدان آذر، یاران و فرزاد A هم اکنون آغاز شده است. 
قاسمی همچنین درباره حضور گسترده شرکت ها در نمایشگاه نفت امسال گفت: هم اکنون دنیا به دنبال ایجاد تجارت آزاد است و ایجاد محدودیت در تجارت آزاد، بسیار کم یا ناشدنی است و در نمایشگاه نفت امسال با وجود تحریم ها بیش از ۴۰ کشور شرکت کرده اند که این مهم نشان می دهد امکان جلوگیری و ایجاد محدودیت در تجارت آزاد وجود ندارد.وی گفت: از همه شرکت های خارجی که در نمایشگاه نفت امسال شرکت کردند، تشکر می کنم و نام این شرکت ها در خاطرات خوب صنعت نفت ایران ماندگار خواهد بود. 

اعتراض ایران به تولید بیش از سقف برخی اعضای اوپک 
وزیر نفت درباره جایگزینی نفت عربستان با ایران گفت: تجارت نفت، یک تجارت آزاد است و ما به عنوان یکی از اعضای اوپک حق داریم به تولید بیش از سقف اوپک در سال گذشته اعتراض کنیم، البته این مسئله را به رئیس اوپک منتقل کردیم؛ بر اساس تصمیم اوپک، اعضا باید روزانه تا ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید کنند، ولی برخی کشورها از جمله عربستان متاسفانه رعایت نمی کنند که حتما در مراودات نفتی ما تحت تاثیر قرار می گیرد.قاسمی گفت: عربستان و برخی کشورها هم اکنون تولید حداکثری دارند اما این مسئله خیلی تداوم نخواهد داشت و در طولانی مدت حفظ این روند امکان پذیر نیست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 19
  • بازدید کلی : 673